GURU AKADEMIK TINGKATAN 6 KINI PENSYARAH PRAUNIVERSITI
Bulan Mei 2011 kian hampir. Bagi guru
yang mengajar tingkatan 6, sistem modular yang dicanangkan oleh
Bahagian Pengurusan Tingkatan 6, Kementerian Pelajaran Malaysia masih
ditunggu. Sistem tiga semester yang bakal dilaksanakan ialah
transformasi besar yang membabitkan perubahan sukatan pelajaran, kaedah
kuliah, pentaksiran berterusan dan peperiksaan berpusat oleh Majlis
Peperiksaan Malaysia.
Langkah Kementerian Pengajian
Tinggi Malaysia (KPTM) hendak memperkasa semula kursus diploma dengan
tempoh pengajian lebih singkat, iaitu dua tahun setengah dijangka
memberi kesan kepada enrolmen pelajar tingkatan enam. Lulusan diploma
yang selama ini lebih menjurus kepada penyediaan modal insan tahap
pertengahan kini kembali diberi peluang untuk terus menyambung pengajian
ke peringkat ijazah pertama tanpa perlu bergraduat dan bekerja
terlebih dahulu. Pengkhususan dalam kursus diploma akan menjadikan
pengajian tingkatan 6 yang lebih bersifat umum akan menghadapi saingan
yang lebih sengit dari segi daya tarikan.
Jika terlaksana sebagaimana yang
dirancang, sistem semester tingkatan enam akan menawarkan
kursus-kursus yang setara dengan pengajian tahun pertama di universiti
tempatan dan antarabangsa. Pelajar yang berjaya memperoleh kelulusan
STPM berkemungkinan besar memperoleh pengecualian jam kredit tertentu
di peringkat universiti. Maknanya, jangka masa pengajian ijazah pertama
mereka akan hanya mengambil masa antara empat atau lima semester
sahaja.
Pelajar terbaik STPM juga
berpeluang menyambung pengajian di universiti terbaik dunia seperti
Havard, Yale, MIT, Princeton, John Hopkins (Amerika Syarikat),
Cambridge, Imperial College, LSE, Oxford (Britain), A.N.U., Monash
(Australia) dan timur tengah. Semuanya bergantung kepada akreditasi atau
penarafan yang diberikan terhadap kualiti kursus pengajian
prauniversiti tingkatan 6. Pihak kementerian sudah pasti membuat
persediaan ke arah itu.
Kini, aspek kemudahan
pembelajaran pengajian tingkatan 6 juga masih ditunggu. Memandangkan
bahawa kuliah dan pentadbiran tingkatan 6 masih bernaung di sekolah,
maka warga sekolah yang lain masih menganggap pelajar dan guru akademik
tingkatan 6 tetap tertakluk kepada peraturan, tatacara dan tugas yang
umum. Keadaan itu berlaku kerana kefahaman tentang bidang tugas
pensyarah prauniversiti masih kurang jelas sama ada dari segi terma
rujukan tugas dan tanggungjawab lain.
Walaupun berada dalam premis
yang sama, pengajian tingkatan 6 ialah entiti yang berasingan daripada
pengurusan tingkatan satu hingga lima. Pengajian tingkatan 6 ialah
kursus lepas menengah, iaitu prauniversiti. Pelajar tingkatan 6 bukanlah
seperti murid sekolah yang lain, manakala guru akademik tingkatan 6
ialah pensyarah.
Isu yang timbul di sekolah ialah
apabila guru lain mempertikaikan bidang tugas pensyarah tingkatan 6
dan emolumen yang mereka nikmati. Hakikatnya, lantikan pensyarah
tingkatan 6 ditetapkan oleh kementerian, bukan kehendak peribadi
sesiapa. Jika semua guru berpegang kepada prinsip menghormati terma
rujukan tugas masing-masing, mana mungkin mereka tidak semena-mena
masuk kawasan orang lain.
Sistem semester dan pentaksiran
berterusan bakal menyaksikan pensyarah tingkatan 6 tidak menang tangan
nanti, khususnya sebelum sistem modular betul-betul mantap. Item
pentaksiran dan dokumentasi menjadi sangat penting supaya kesahan dan
kebolehpercayaan pentadbiran alat pengukuran yang digunakan berada di
tahap tertinggi. Sebahagian jadual pensyarah tingkatan 6 di sekolah akan
diisi dengan tugas berkenaan.
Walaupun sebahagian guru
beranggapan bahawa mengajar budak tingkatan 6 lebih ringan, tetapi hanya
yang terlibat lebih maklum. Jawatan pensyarah tingkatan 6 ialah gred
naik pangkat DG 44 ke atas. Maknanya, guru akademik tingkatan 6 memang
layak bergelar pensyarah kerana pengalaman dan kekananan mereka dalam
perkhidmatan.
sumber :
http://prauniversiti5.blogspot.com/2011/04/guru-akademik-tingkatan-6-kini.html
0 comments:
Post a Comment